Reportages

Tien 10x4 kippers vergeleken

Tien 10x4 kippers vergeleken

De 10x4 trucks zijn populair in de wegenbouw en in het grondverzet. Bij veel werkzaamheden en de toepassing van rijplaten, kan er prima volstaan worden met een 10x4 in plaats van een 10x8. Af- fabriek is het aanbod in dit segment klein door de specifieke Nederlandse wetgeving die 50 ton toestaat op een vijfasser. Dat zorgt er voor dat Nederlandse ombouwers zoals Ginaf, Veldhuizen Trucks en Terberg Techniek hun creativiteit kwijt kunnen om de trucks te optimaliseren voor de Nederlandse klanten. Het leidt tevens tot een grote verscheidenheid aan configuraties. Tijd voor een vergelijking dus.

Als locatie voor deze 10x4 Kippertest mogen we gebruik maken van de gastvrijheid van Van der Heiden in Markelo. Een perfecte locatie die helemaal aansluit bij de dagelijkse inzet van de trucks. Uitgenodigd zijn alle truckmerken die 10x4 trucks leveren. DAF, Mercedes-Benz, Iveco, Ginaf, Renault Trucks, Scania, Veldhuizen Trucks en Volvo gingen op onze uitnodiging in, sommige zelfs met meerdere trucks. 

Voor de test is een compleet team bezig met het vergaren van allerlei data. Zo worden de trucks gemeten, gewogen, wordt de draaicirkel gemeten en worden de interieurs grondig geïnspecteerd. Comfort is, zeker in deze tijden van chauffeurstekorten, een belangrijk aspect. Verder werden alle technische gegevens gecontroleerd en genoteerd, en worden de verschillende concepten vergeleken. Grofweg zijn de trucks op te delen in de categorie 8x4 met een tussen gebouwde midliftas, trucks met een extra naloopas en voertuigen met een widespread gestuurd, aangedreven tandemstel. De toegestane GVW’s lopen uiteen van 47 ton tot 50 ton. Uiteraard vergelijken we het eigen gewicht en het laadvermogen, want daar draait het tenslotte om. Daarvoor hebben we niet alleen het lege gewicht genoteerd, maar ook het chassisgewicht. De gewichten van de verschillende opbouwen spelen namelijk ook een rol.

DAF CF 450 10x3

De DAF CF ‘10x3’ is een truck van Veldhuizen Trucks, hierna VT genoemd. Ondanks de cabine van de vorige generatie van DAF is de truck vanwege de techniek toch interessant om mee te nemen in deze test. Als basis diende een FAX 8x2*6 chassis. VT voegde vervolgens een Mercedes-Benz aangedreven stuuras toe, die door schuifmof in- en uitschakelbaar is. Dat betekent dus aandrijving als dat nodig is, maar niet de weerstand als dat niet hoeft. De as is liftbaar tot 9 centimeter, wat minimaal is. Gewichtsbesparing en minder rolweerstand was duidelijk de insteek bij deze 50 tonner, wat resulteert in 34.580 kg laadvermogen. Dat is het hoogte netto laadvermogen in deze test! Bijzonder is dat de truck leeg te rijden is als 6x2 dankzij de twee liftassen en de uitschakelbare aandrijving. Dit concept is prima geschikt voor het transport van asfalt, maar heeft zijn beperkingen naast de verharde weg of op de platenbaan. Verder munt de MX11 motor met 450 pk niet uit in trekkracht voor 50 ton. De aslasten zien er keurig uit als de chauffeur een beetje oplet tijdens het laden. Een ander punt waar de CF op scoort is de draaicirkel. 

Cabine:
De CF-cabine oogt inmiddels gedateerd. De ruimte is beperkt, door de grote motortunnel met daarboven op een plastic constructie met een afsluitbaar vakje. Verder is er een documentvak en twee bekerhouders. Tegen de achterwand loopt het rond af, dus hier kun je nauwelijks spullen kwijt. Alleen achter de stoelen kun je wat spullen proppen, maar ideaal is dat niet. Op en in het dashboard kun je in verschillende vakken wel wat spullen kwijt. Ook het dashboard is duidelijk gedateerd, maar het is wel praktisch ingedeeld. Dankzij twee schermen is het toch ook nog soort van modern. Het materiaal is vooral plastic in verschillende tinten grijs. Boven de voorruit zitten twee brede vakken, waarbij netjes ervoor zorgen dat er niks uit valt. Lichte kleuren maken de cabine ruimtelijk, maar dit kan niet verhullen dat de leefruimte beperkt is. DAF biedt bij dit type cabine verder de mogelijkheid om een overstap te maken vanuit de cabine direct naar de kipper, compleet met een stevige beugel op het dak voor houvast.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de DAF CF450 ‘10x3’

DAF XF530 10x4/6

De XF 530 is de nieuwste cabine in deze test. Wat meteen opvalt is de ruimte in de XF-cabine. Met 176 cm inwendige lengte is het de ruimste dagcabine en dat merk je. De truck één van de eerste DAF 10x4 trucks van de nieuwe generatie, maar dan wel met een wat minder representatieve opbouw. Dit voertuig, met zijn enorme opbouw en de beschermluifel boven de cabine is bestemd voor het werk bij Hoogovens. Dat maakt het wegen wat ingewikkeld, maar de NGD-cabine maakt veel goed. De truck werd als 8x4 gebouwd bij DAF, waarna VT er een gestuurde, hefbare middelste as onder bouwde. Het resultaat is een truck met een verassend laag eigen gewicht en een GVW van 49 ton. Op de weegbrug blijkt dat de aslasten keurig verdeeld worden door de DAF. 

Cabine:
Het dashboard van de nieuwe generatie DAF is fraai, praktisch en functioneel tegelijk, met twee moderne schermen. Verder zijn er luxe elementen, zoals een glimmend randje, leuke patroontjes en fraaie luchtroosters. In de deuren vinden we een luxe stofje, dat lijkt op de stoelbekleding. Midden in het dashboard zit een handig uitschuifbaar tafeltje. Het ziet er allemaal goed uit. De DAF XF dagcabine heeft de grootste inwendige lengte met 176 centimeter. Dat resulteert in veel ruimte achter de stoelen. Daar zijn handige bakjes geplaatst voor losse spullen. Een groter vak zit op de vlakke motortunnel tegen de achterwand. Hier past zelfs een originele DAF koelkast. Boven de voorruit is er echter nauwelijks bergruimte: er lijken twee vakjes te zitten, maar eentje blijkt slechts versiering. Jammer is dat DAF geen halfhoog dak levert op de dagcabines. Erg fijn is het goede zicht rondom, mede dankzij het kleine zijruitje aan de passagierskant en de mooie dode hoek camera. DAF levert bij XD en XF-cabines geen opstap vanuit de cabine naar de kipper. DAF doet dat om letsel door vallen te voorkomen, maar het is wel een gemis in dit segment. Verder heeft de DAF geen opbergvakken aan de buitenzijde. Positief is dat de nieuwe DAF tot de stillere cabines onder de testvoertuigen behoort. Nadelen zijn er echter ook. Zo komt de knie soms in contact met het contactslot aan de stuurkolom. Verder beschikken de nieuwe DAF trucks over losse schakelaars voor de sperren. Wij prefereren een draaiknop, waardoor bedieningsfouten uitgesloten worden.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de DAF XF530 10x4

GINAF X6 5249FD 10x4

GINAF plaatst bij deze asconfiguratie een fuseegestuurde dubbellucht sleeplas achter de tandem. Hierbij maakt GINAF zoveel als mogelijk gebruik van originele DAF-onderdelen. Technisch heeft deze as een draagvermogen van 13 ton, statisch zelfs 39 ton, dus veel technische reserve. De besturing van de sleepas wordt bij hogere snelheden geblokkeerd, maar dat kan ook handmatig, bijvoorbeeld voor de asfaltmachine. Totaal is de GINAF geschikt voor een GVW van 49 ton. Een groot voordeel is de korte draaicirkel van 2071 cm, bijna de kleinste in deze test. Een groot voordeel van deze configuratie is de grote stabiliteit bij het kippen. Een nadeel is dat er goed moet worden opgelet bij het laden voor een goede aslastverdeling. De GINAF heeft luchtvering op de achterassen.

Cabine:
De GINAF is voorzien van de ‘oude’ DAF CF cabine die beschreven is bij die truck in deze test. Inmiddels is de productie van GINAF trucks met de NGD-cabine aangevangen. Dat zal in de meeste gevallen de XF-cabine worden, aangezien de XD-cabine niet in combinatie met de MX13 krachtbron geleverd wordt. De beschrijving van de nieuwe CF dagcabine vind je bij die truck.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de GINAF X6 5249FD 10x4

Iveco T-Way 510 10x4/6

De Iveco T-Way kwam af- fabriek als 8x4, waarna VT een midliftas monteerde. De T-Way is de opvolger van de Trakker, en is ontwikkeld voor het zware werk. Met rechte voorassen en een robuuste, stalen voorbumper is dit een echt bouwvoertuig. Dankzij de aanpassingen van VT ontstond er een 10x4 met een GVW van 49 ton. De T-Way is voorzien van naafreductie en de ZF TraXon 16 (!) versnellingsbak. Daarmee is dit in de basis een truck met een laag eigen gewicht, een grote bodemvrijheid en een prima aandrijflijn in combinatie met de Cursor 13 krachtbron met 510 pk. Een hoog koppel bij een laag toerental is fijn in dit werk. Nadelen zijn de relatief grote draaicirkel en het wat hogere geluidsniveau dan gemiddeld. Mooi is de bediening van de sperren met een keurige draaischakelaar.

Cabine:
De cabine van de stoere Italiaan geeft wat gemengde signalen af. Ondanks de recente update is dit een cabine die al jaren mee gaat en dat zie je. Het dashboard is een geslaagde mix tussen klassiek en modern, met grote knoppen, duidelijke klokken en een fraai scherm. In het dashboard en in de deurbekleding vinden we fraaie materialen, waardoor het bijna aan een personenauto doet denken. Hetzelfde geldt voor het stuur. Toch laat de afwerking hier en daar te wensen over. Het randje van het hemeltje is rafelig geknipt en boven de voorruit is isolatie zichtbaar tussen twee panelen, die niet lekker aansluiten. Verder is dit met 160 cm de kortste cabine in de test. De rugleuning van de stoelen staan tegen de achterwand. Toch oogt het interieur ruim dankzij de lichte kleur van het dak en de achterwand. Het opbergen van spullen is een uitdaging. Er is nauwelijks ruimte om achter de stoelen iets op te bergen. Wat resteert is de vlakke motortunnel, maar om daar nu al je spullen op te leggen? Tegen de achterwand zit alleen een vak voor documenten en platte items en in het dashboard zijn wat vakjes voor papieren en kleine spullen. Boven de voorruit zijn verder twee nette aflegvakken.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Iveco T-Way 510 10x4

Mercedes-Benz Arocs 4745LK 10x4*6

De Mercedes-Benz Arocs is een indrukwekkende truck. De cabine staat hoog boven het wegdek en heeft met 159 cm de grootste vloerhoogte. Dat heeft consequenties voor de instap. Daarvoor zijn er drie treden, maar dankzij de smalle cabine zijn de treden mooi geplaatst. De LK is eigenlijk de enige een af- fabriek oplossing in deze test. De truck is voorzien van een 9 tons naloopas met enkellucht. Dat betekent een GVW van 47 ton, wat meteen het laagste is van alle tien. De vraag is echter wat twee ton meer op het kenteken mag kosten, want af- fabriek is altijd goedkoper dan een ombouw door een specialist. Het netto laadvermogen is toch nog 28.395 kilo dankzij het lage chassisgewicht van slechts 11.570 kg. Bij het beladen is er wel aandacht vereist voor een juiste asbelasting, zo blijkt. Verder munt deze configuratie met luchtvering niet uit in stabiliteit tijdens het kippen. Een nadeel van de Arocs is ook de hoge geluidproductie. Verder valt de stugge vering op, ondanks de drie luchtgeveerde achterassen. Met slechts 1881 cm heeft de fabrieks Arocs de kleinste draaicirkel.

Cabine:
De Arocs is duidelijk de meest digitale kipper van de hele test. De cabine oogt modern met slechts twee schermen en een beperkte hoeveelheid knopjes voor de chauffeur. Het ziet er overzichtelijk uit. Daarnaast zijn de spiegels vervangen door het Mirrorcam systeem. Lastig daarbij is het inschatten van dieptes, en dat kan listig zijn bij een kipper. De Arocs cabine is een fijne werkplek. Veel oppervlaktes zijn van hard, stevig plastic, maar boven de voorruit is gebruik gemaakt van meer softtouch materiaal. Lichte kleuren versterken het ruimtelijke, luxere gevoel. De algehele afwerking is van hoog niveau. Dankzij de hoge plaatsing van de cabine is er een lage motortunnel, afgedekt met een rubber mat. Op die motortunnel vinden we een koelkast. Achter de stoelen bevinden zich kleppen om de opbergvakken links en rechts te bereiken. Boven de voorruit zijn er aflegvakken, maar niet voor grote items. Verder zijn er keurige haakjes voor jassen en zitten er in de zijwand achter de stoelen handige vakken voor kleine items. Pluspunten zijn verder de prima bediening van de sperren en de handige overstap vanuit de cabine naar de bak. 

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Mercedes-Benz Arocs 4745LK 10x4*6

Mercedes-Benz Arocs 4945K 10x4/6

De tweede Arocs in deze test, in de kleuren van DB Kippers, is voorzien van een VT midlift as waarmee dit een truck is met 49 ton GVW. Het eigen gewicht is wat hoger dan dat van de fabrieks oplossing van Mercedes waardoor het netto laadvermogen 29.991 kg bedraagt. Deze configuratie blijkt minder kritisch voor wat betreft de juiste aslastverdeling. Voor wat betreft het rijgedrag is deze, bladgeveerde 10x4 nog wat stugger dan de luchtgeveerde versie. Verder zorgt de staande uitlaat voor het hoogste geluidsniveau in deze test. Duidelijk iets om aan te werken bij Mercedes. De aandrijflijn van de beide Mercedes-Benz Arocs trucks is identiek. Met 450 pk en een koppel van 2200 Nm bij lage toerentallen, in combinatie met de Powershift 12 bak en naafreductie zijn dit voertuigen met een beproefde aandrijflijn die uitstekend uit de voeten kunnen met hoge terreingewichten. 

Cabine:
De cabine van de deze Arocs is, op de Mirrorcams na identiek aan de auto van A. van Grunsven. Zoals gezegd is het zeker in dit segment de vraag wat beter is, spiegels of camera’s. De grote buitenspiegels van de Arocs bieden in ieder geval uitstekend zicht. Verder is ook deze cabine voorzien van een koelkast op de motortunnel, in dit geval een Dometic met een schuiflade. Net als bij de andere Arocs is ook deze cabine voorzien van een opstap met een stevige handrail om in de bak te kunnen kijken.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Mercedes-Benz Arocs 4945K 10x4

Renault Trucks C520 10x4/6

De Renault C is een stoere bouwtruck, met stalen bumperhoeken, koplampbescherming en een mooie opstap naar de kipper, met handrail. De C- serie is duidelijk ontwikkeld voor het zware werk in de bouw. De truck is voorzien van een sturende VT midliftas en heeft in combinatie met de 10 tons voorassen een GVW van 49 ton. De aslastverdeling ziet er keurig uit als de chauffeur een beetje oplet. De bediening van de sperren werkt door middel van een draaiknop, die echter wat gevoelloos is. Wel zijn er keurige symbooltjes op het dashboard die aangeven wat er ingeschakeld is. Rijden doet de Renault erg fijn. De 520 pk krachtbron werkt fijn samen met de geautomatiseerde Optidriver 12 bak. Verder is de truck voorzien van naafreductie.  

Cabine:
De truck in deze test heeft nog niet het nieuwste interieur. Met een nieuw stuurwiel met eenvoudiger bediening en een fraai modern lcd-dashboard is dat echt een upgrade. Voor wat betreft de ruimte bleef alles echter ongewijzigd. Dat betekent een stoer interieur, met soms wat onduidelijke bediening. Het is een combinatie van stoer en modern design. De fraaie stoelen met de knalrode veiligheidsgordel zijn bekleed met stofje met een opvallend patroon. Deze trekken direct de aandacht, ook omdat de rest van de cabine vooral bestaat uit zwarte materialen. Op het dashboard vinden we zelfs hoogglans zwarte delen. Alles oogt stoer en voelt degelijk aan. De motortunnel is laag, maar achter in de cabine zit wel een grote bult, met daarboven op een opbergvak. Achter de stoelen is nauwelijks ruimte om iets op te bergen. Wel zit op de achterwand een stevig rek om dingen aan op te hangen. Boven de voorruit zit in het midden een fraai afsluitbaar kastje. Aan de passagierskant zit bovendien een groot aflegvak met een net. Verder is er een keurig opstapje naar de laadbak, compleet met een handrail.

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Renault C520 10x4

Scania 420P Super 10x4/6

De Scania 420P Super in deze test is een 10x4 met een VT midliftas, waarmee hij uitkomt op een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31.636 kg. Opvallend is de aslastverdeling die keurig binnen de marges bleef, afgezien van as 5. Met iets meer aandacht bij de belading is hier heel goed mee te werken. De Scania is voorzien van de Super krachtbron met 420 pk in combinatie met de Scania Opticruise 12 bak met overdrive en steekassen. Tijdens het rijden valt het comfort op in de cabine. De Scania is zonder meer de stilste truck van alle tien en het comfort is van hoog niveau. Tel dat bij de laagste instap van alle tien en we hebben de meest chauffeursvriendelijke kipper in deze test. Het nadeel van de laag geplaatste cabine is de geringe bodemvrijheid onder de voorbumper. Daarbij zijn er ook nog extra, flexibele opstaptreden gemonteerd die eigenlijk niet nodig zijn. Overigens heeft Scania ook de XT-uitvoering voor dit segment, met een stalen bumper en meer bodemvrijheid. Om de sperren in te schakelen is er een keurige draaiknop die onjuiste bediening voorkomt.

Cabine:
De Scania heeft een laaggeplaatste cabine met een verhoogd dak. Dit betekent een lage instap en automatisch een hoge motortunnel. De halflange en halfhoge cabine maken dit echter meer dan goed. Met een cabinelengte van 170 cm en het hoge dak is dit de ruimste cabine in deze test, met veel opbergruimte en zelfs ruimte voor een rustbank. Boven de voorruit vinden we drie ruime, afsluitbare kasten Op de motortunnel bevindt zich een koelkastje, dat naar voren schuift en van boven opent. Achter de stoelen zitten kleppen die toegang geven tot de kastjes die ook vanaf buiten te bereiken zijn. Op deze kleppen kun je echter ook spullen kwijt. In plaats van het kastje aan de bestuurderskant levert Scania overigens een opstap en een handrail als optie. Het interieur van de Scania oogt stevig en is makkelijk te reinigen en erg praktisch. In het dashboard zelf kun je weinig kwijt, maar aan de bijrijderskant zit een vak op het dashboard. Ook zit hier een optioneel uitklapbaar tafeltje. Aan de achterwand zit een stevige rails met stevige verschuifbare haakjes waar van alles opgehangen kan worden.  

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Scania 420P Super 10x4/6

Volvo FM 430 XLight 10x4

De Volvo FM 430 XLight is bijna een af- fabriek oplossing. Bijna, want deze 10x4 met een Wide Spread gestuurd tandemstel komt als 8x4 met alle originele assen van de productielijn, waarna Terberg Techniek de laatste as monteert in widespreadopstelling met hydraulische vering en besturing en de voorloopas toevoegt. Dit betekent dat maar liefst vier van de vijf assen sturen van deze 50 tonner. Dit zorgt voor een keurige aslastverdeling en een hoog netto laadvermogen van 33.135 kg. Dat is het één na hoogste in deze test. Daarbij noteren wij een kleine draaicirkel voor deze Volvo. De aandrijflijn bestaat uit de Volvo 13 liter motor met 430 pk, de I-Shift transmissie met Crawler Gears en assen met steekassen. Hiermee zet Volvo een uiterst wendbaar en comfortabele truck neer voor de zwaarste inzet met een hoog laadvermogen. Opvallend is de stabiliteit van de truck dankzij de hydraulische vering. Een nadeel daarvan is echter de prijs en de verwachte onderhoudskosten. Als we kijken naar het rijgenot dan is dit de fijnste truck in deze test. Zowel de besturing met Volvo Dynamic Steering als de vering en de stabiliteit zorgen voor een optimaal rijcomfort.

Cabine:
De Volvo heeft een vrij compacte cabine die echter slim ingedeeld is. Door het compacte dashboard zit je verder naar voren, waardoor er opbergruimte achter de stoelen ontstaat. Hier vinden we enkele handige vakken. Desondanks is de ruimte beperkt, dankzij de hoge motortunnel en een grote bult tegen de achterwand. De gebruikte materialen ogen en voelen prima. De lage raamlijn en de lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel, maar toch voelt de cabine wat krap. Een minpunt van de FM is dat de zijruiten slechts voor de helft opengaan. In en om het moderne dashboard zijn ook nauwelijks mogelijkheden om iets op te bergen. Dankzij het grote dakraam is ook de ruimte voor kastjes boven de voorruit beperkt. Alleen aan de passagierskant vinden we een opbergvak. Aan weerszijden vinden we boven de deuren een groot vak, waar gelukkig wat spullen in kunnen. Bovendien was deze Volvo bij de kippertest voorzien van een optioneel kastje tegen de achterwand waar een helm in opgeborgen kan worden. Een slimme plek voor extra opbergruimte. De bediening van de sperren werkt met een mooie draaischakelaar. 

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Volvo FM 430 XLight 10x4

Volvo FMX 460 10x4/6

De Volvo FMX 10x4 van A. van Grunsven is een door VT aangepaste truck. De 8x4 is voorzien van een midliftas en is daarmee goed voor een GVW van 49 ton. Dat scheelt twee ton laadvermogen met de XLight.Door de midliftas is de draaicirkel wel groter dan gemiddeld. Bij deze configuratie verdient het juiste beladen wat meer aandacht, getuige de aslastweging. Het voordeel van dit concept ten opzichte van de, verder vrijwel identieke FM XLight is wel de prijsstelling. Die is lager dan die van de hydraulisch geveerde widespreadasopstelling, en ook het onderhoud zal goedkoper uitvallen. Verder is de FMX hét bouwvoertuig van Volvo, met een stalen voorbumper, een grotere oploophoek en een extra zwaar trekoog aan de voorzijde. Beide Volvo FM trucks hebben handige opbergvakken die van buitenaf bereikbaar zijn, maar geen opstapjes om in de bak te kijken. Verder is deze FMX voorzien van de 460 pk uitvoering van de D13 krachtbron, in combinatie met dezelfde I-Shift met Crawler Gears. In tegenstelling tot de FM XLight is deze truck echter voorzien van naafreductie assen.

Cabine:
De Volvo heeft een vrij compacte cabine die echter slim ingedeeld is. Door het compacte dashboard zit je verder naar voren, waardoor er opbergruimte achter de stoelen ontstaat. Hier vinden we enkele handige vakken. Desondanks is de ruimte beperkt, dankzij de hoge motortunnel en een grote bult tegen de achterwand. De gebruikte materialen ogen en voelen prima. De lage raamlijn en de lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel, maar toch voelt de cabine wat krap. Een minpunt van de FM is dat de zijruiten slechts voor de helft opengaan. In en om het moderne dashboard zijn ook nauwelijks mogelijkheden om iets op te bergen. Dankzij het grote dakraam is ook de ruimte voor kastjes boven de voorruit beperkt. Alleen aan de passagierskant vinden we een opbergvak. Aan weerszijden vinden we boven de deuren een groot vak, waar gelukkig wat spullen in kunnen. De bediening van de sperren werkt met een mooie draaischakelaar. 

Hier gaat het naar meer foto's en technische specificaties van de Volvo FMX 460 10x4

Conclusie:

Allereerst een opmerking over enkele reductie of naafreductie. Enkele reductie betekent relatief lichte assen en weinig inwendige weerstand. Dat rolt lichter- en dus zuiniger. Het nadeel is echter de grote ‘klok’ die de bodemvrijheid beperkt. Naafreductie heeft als groot voordeel dat er minder schade is als het voertuig vast komt te zitten. Gebroken steekassen bijvoorbeeld. 
Wat ons verder opviel is dat er maar twee trucks zijn met een dodehoekcamera, namelijk de DAF en de Volvo van Vrijbloed. Dat is, zeker voor trucks die dagelijks in de stad rijden eigenlijk onvoorstelbaar. 
Een andere opmerking betreft de bediening van de opbouw. Dat is bij alle trucks anders. Soms zijn er duidelijke symbooltjes op de schakelaars, maar vaak helemaal niet. Dat vraagt om standaardisering, want bedieningsfouten kunnen gevaarlijk zijn. 
Verder kunnen we voor wat betreft de resultaten verschillende winnaars benoemen:
-De stilste en tevens ruimste truck is de Scania 420P Super. 
-De DAF CF 10x3 van VT heeft het hoogste laadvermogen en een mooie kleine draaicirkel, maar is beperkt inzetbaar. 
-De Volvo FM XLight combineert het op één na hoogste laadvermogen met uitstekende en stabiele rijkwaliteiten en een relatief kleine draaicirkel. 

Eigenlijk is de ideale 10x4 de truck die het beste past bij de gewenste inzet, en daarvoor vormt de data van deze test een mooi overzicht.

Wij danken dan ook Gebr. van der Heijden voor het beschikking stellen van het terrein, zand, weegbrug en wiellader

Deze test kwam tot stand door een samenwerking van:
-BIGtruck
-Bouwmachines
-Grondig

Fotografie: Toon van der Stok, Arend Jan Blomsma, Roger van Nispen, Sven van Nispen, Maarten van der Westen, Pieter de Mos, Max Muller en Iep van der Meer.
Met dank aan de truckleveranciers, transportbedrijven, Dirk-Jan Verhoef en Maarten Oome.